Wednesday, June 15, 2011

Earth, ehh silap, heart.

Heart. Hati. Sebut macam lembut je perkataan ni. Baik yang English mahu pun Melayu. Braveheart (ala filem Mel Gibson sebagai hero Scots masa diorang perang dengan English). Broken heart. Big heart. I heart you *buat rock sign sambil jelir lidah*.

edit: info berkenaan movie Braveheart telah diperbetulkan. Scots vs English. Ramai sangat Irish tempat kerja tu la pasal.

Hati kering, hati yang cekal, dalam hati ada taman, patah hati, jangan bawa hatiku pergi (don't take my heart away...sudah lupa la pulak lagu sapa ni lol).

Seperti biasa saya akan menyoal diri saya berkenaan motif intro kali ini. "Apakebenda yang saya nak sampaikan dalam entri kali ini?" Saya kena soal baru boleh bukak pintu penulisan supaya beramei-ramei ilham datang memeriahkan majlis. Jangan risau, saya bukan nak bercakap pasal jagalah jantung anda, walaupun saya nak ingatkan jugak, "Jagalah jantung anda! Kurangkan makanan berkolestrol tinggi! Makanlah oat setiap hari!".

Ok, ok, ok saya jawab soalan saya sendiri. Kali ni saya nak bercakap soal hati. Tafsiran bendul, heart=jantung, liver=limpa. Dalam bahasa Melayu, hati=limpa. So, di mana sebenarnya perasaan kita sebagai manusia terletak sebenarnya? Di limpa, di jantung atau sekadar di minda? Serius saya tak pasti. Cuba luangkan 2-3 minit dan fikir betul-betul, dekat mana kita rasa dalam badan kita bila kita rindu sesuatu? Dekat kepala atau dekat bahagian dada atau tetiba dekat bahagian abdomen? Kalau ikut penjelasan saintifik, perasaan ni variasi bancuhan hormon yang wujud dalam badan kita. Dek kerana saya bukanlah pakar dalam bidang hormon-hormon ni, kita tinggalkan ia di sana. Di mana? Tinggalkan bersama AC. AC di mana? AC Di sini. (Kengkawan dok buat lawak ni, habis terikut sama).

Sudah sudah.

The heart is the strongest muscle in the human body. Benar. Jantung berkerja dari waktu kita wujud hingga akhirnya kita meninggalkan dunia. Sekiranya ada yang rajin mengira jumlah kerja yang telah dilaksanakannya sepanjang kita hidup, pasti berjuta-juta joule lah jumlahnya.

Itu heart/jantung dalam istilah yang literal. Jom tengok heart yang orang selalu dok guna untuk jiwang-jiwang habeh makan tak kenyang (kerna tak baca bismillah), mandi tak basah, tidur tak lena (pasai dok belek BBM sepanjang masa). Disebabkan saya memang tak pasti heart/hati yang mejadi tempat storan perasaan ni dekat mana sebenarnya, maka saya akan refer ia sebagai heart/hati dalam ayat-ayat seterusnya.

Mari kenali heart/hati dari pandangan saya. Kalau tak nak tengok dari pandangan saya, jangan baca! Hmpph! *merajuk mengada*

1) Heart/hati ini suka bermimpi. Kadang-kadang terlalu sangat sampai lupa dunia, lupa realiti. Maka bersyukur kita berminda. The presence of the mind balances the dreaminess of the heart. Heart/hati kata boleh, mind/minda cakap, tengok diri sendiri dulu.

Hmmmm....saya ada banyak lagi karutan untuk entri ni, tapi disebabkan saya nak keluar kejap dan ada beberapa urusan petang ni, saya kongsi dulu dan biar anda tergantung-gantung baca. Saya janji saya sambung entri ni. Janji! Cross my heart. Cewah.

Sambil menunggu, enjoy this feel good song! Dah macam deejay pulak gua. :P .

No comments:

Post a Comment