Wednesday, March 2, 2011

Sungguh-sungguh.

Sewaktu di zaman sekolah menengah, pengetua sekolah saya menekankan satu prinsip dalam diri setiap pelajar. Asal dapat peluang berucap je, berjam-jamlah kami mendengar celoteh/ceramah/nasihat/bebelan beliau. Lepas tu diulang-ulangnya prinsip tersebut macam pemain piring hitam yang dah tersengguk-sengguk, berulang-ulang. Tapi beliau berjaya. Memang tertanam prinsip tersebut dalam diri saya. Serasa-rasa sayalah, sampai sekarang saya masih mempraktikkannya. Syabas! Syabas! (sambil bayangkan yang saya tepuk-tepuk bahu pengetua tu macam kawan lama).

Apa prinsip yang dilaung-laungkannya tu?

Bila belajar, belajar sungguh-sungguh. Bila main, main sungguh-sungguh. Bila makan, makan sungguh-sungguh. Bila tidur, tidur sungguh-sungguh.

Konteks. Konteks. Konteks. Kalau pembaca perasan, saya suka tekankan konteks yang saya nak sampaikan. Sebab, tafsiran manusia bila baca sesuatu penulisan ni pelbagai.

Contoh: "Awak ni hensem la"
Tafsiran 1: Dia ni ikhlas
Tafsiran 2: Dia ni nak mengorat gua ni
Tafsiran 3: Dia ni perli gua ni, gua bukan hensem pun. Tahap mat bond je pun.
Tafsiran 4: Ok sudah, tafsir la apa yang nak ditafsirkan. You guys get the idea.

Belajar sungguh-sungguh.
Ini sudah terjelas secara sendirinya. Belajar, involve, tanya, soal, faham, tahu.

Main sungguh-sungguh.
Berikan yang terbaik, main seolah-olah nak wakil pasukan kebangsaan. Gunakan segala elemen yang kita ada. Fizikal+mental. Nak tahu tak antara kesan best bila bermain sesuatu permainan dengan bersungguh-sungguh? Pernah tengok bila pemain-pemain bola sepak Eropah bukak baju diorang lepas perlawanan? Berketul siot! Sculpted! Dia tak bulky, tapi toned. Ok ok jangan salah tafsir konteks yang nak disampaikan di sini. Rasa puas bila kita bersungguh-sungguh dalam sesuatu permainan. Cuma post-game perlulah dititik beratkan jugak. Dulu zaman sekolah, saya main bola keranjang. Saya buat latihan individu secara intensif, tapi silapnya, penjagaan selepas latihan kureng sikit. So sekarang lutut ada sedikit sakit. Kadang-kadang lepas main apa-apa game, cucuk-cucuk juga dalam ada rasa. Kapla dahi, tepuk juga.

Makan sungguh-sungguh
Hah! Ini mesti banyak yang nak loyar buruk. Maksudnya, amalkan pemakanan yang sihat. Bukan makan banyak-banyak sampai sendat perut, kena longgarkan tali pinggang, tali leher bagai, hantar seluar ke tailor untuk dibesarkan. Kurangkan junkfood dan makanan ringan. Anda tidak akan menjadi ringan bila makan terlalu banyak makanan ringan, tidak juga anda menjadi pantas bila selalu makan fastfood. Anda mungkin pantas dalam menyahut seruan untuk makan fastfood. Tapi tapi tapi tidak pantas dalam aktiviti seharian.

Tidur sungguh-sungguh
Tak bukan tidur bila matahari menjelma dan bangun bila matahari menjelma di hari yang kemudiannya. Maksudnya, tidur dalam postur yang betul. Cadar, bantal, biar bersih, wangi sikit.
Bagi yang muslim, baca doa dan ayat-ayat Quran yang rasa nak baca. Dr. Fadzilah Kamsah pernah cakap, kalau boleh sebelum tidur, kita maafkan semua orang, insyaAllah, tidur kita lebih nyenyak. Kalau salah bab ni, tegur je. Saya ingat-ingat ayam sebenarnya.

Ohhh untuk mereka yang berada di alam pekerjaan, saya ada tips. Pernah dengar tak "The 30 mins work cycle"? Saya bagi konsep je ek.

Spend 30 minit untuk buat kerja anda betul-betul. Tanpa sebarang gangguan. Biarkan diri anda terpuruk (betul ke perkataan ni?) dalam kerja anda selama 30 minit. Habis 30 minit tu, spend the next 30 minit untuk relaks betul-betul. Jangan fikir pasal kerja langsung. Baca benda yang fun. Menulis ke, mendengar lagu ke. Tapi pandai-pandai la ek. Sekali dapat boss yang tak faham, terus kena "Anda telah diapikan! (You're fired- tafsiran bendul)". Lepas 30 minit relaks, serius balik buat kerja. Boss saya cool. Umur dah 58, tapi cool. Ayat paling cool dia cakap dekat saya, "Anwar, you do what you have to do, I'll take the heat for you". Rasa macam ada protector ...ahhh terharu.

Ok balik kepada kitaran 30/30. Berkesan ke? Hehe cubalah sendiri ;). Personally saya rasa lebih relaks, dan lebih fokus. Oh ya, pandai-pandailah sesuaikan dengan suasana kerja masing-masing. Konsepnya, work, then play, then work, rinse and repeat. Pernah kan time kerja kita berdepan dengan masalah yang berjam-jam spend pun tak solve lagi? Lepas tu, stop kejap, relaks, buat apa yang patut. Balik nak buat kerja, tetiba ilham tu datang. Macam..macam..macam...macam tu je! Tak perlu jegil-jegil mata, kerut-kerut dahi, getap-getap gigi. Satu lagi konsep dekat sini...konsep:

Pisau Cukur Occam (sebutan Okkam), Occam's Razor. The simplest explanation is most likely the correct one. Kadang-kadang, suatu permasalahan hanya memerlukan penyelesaian yang paling simple. Baca dan fahamkan. Pernah tak kita nak on laptop sekali tak boleh on, belek sana belek sini, rupanya bateri sudah flat, lepas tu plug pulak tak switched on? Takpun bagi yang selalu godek-godek pc di rumah, dah pasang semua siap, try nak on, tak nak on? Belek punya belek punya belek rupanya, ada komponen yang tak masuk slot dia betul-betul.
Saya nak balik ni, kena pergi beli barang keperluan, tapi saya cuba habiskan entri ni dulu (dari saya taip ni baik saya taip penutup terus...eh eh). Pointnya? Kalau berdepan masalah, teknikal ke, kurang teknikal ke, attack the easiest solution dulu. Kalau kereta tak boleh start, jangan terus tukar enjin, cek kunci kereta dah masuk slot ke belum, main tekan je pedal minyak memang tak jalan. Ini hanya contoh tau, bukan betul-betul. Saja nak bagi gelak sikit. Sikit je. Alrighty. Jumpa lagi!


Video ni awesome.Dah lama, tapi still awesome. Tajuk lagu yang digunakan "Praan". Sajak Bengali yang bermaksud, Stream of life.

3 comments:

  1. ni nak kena beli timer ni nak kira 30 minit selang2...

    ReplyDelete
  2. hehe..tak perlu kot sampai macam tu. Kalau tengah kerja tiba-tiba rasa depressed, stop la kejap. Kadang-kadang push sampai merah-merah mata, hasil tak dapat tak guna jugak.

    ReplyDelete
  3. udang di sebalik mee kekadang tu...dah mcm mee udang HAHAHA

    ReplyDelete