Monday, February 7, 2011

Tertipu...

Saspen kan? Melihatkan 3 titik noktah selepas tajuk di atas...teruskan membaca...

Alkisah...tayyib...

Hari Ahad yang lalu berlangsung Rumah Terbuka 1Malaysia peringkat kebangsaan sempena menyambut perayaan Tahun Baru Cina di Miri. Ramailah orang besar dan orang besar-besar yang berkunjung ke tapak sambutan termasuklah yang menulis ni. Saya besar secara sihat. Haha. Rangka besar nak buat macam mana. Ok kita tinggalkan perihal perihal besar.

Entri kali ni tak perlu kerut-kerut dahi, tak serius sangat. Cuma nak cakap pasal perkara lucu (pada pandangan sayalah) yang saya alami.

Rumah terbuka. Selalunya kalau cakap rumah terbuka mesti ada makanan free. Betul tak? Entah di mana silapnya sambutan ni takda makanan fercuma! Saya dan sahabat handai datang sebab pemahaman kitorang tentang rumah terbuka memang sebegitu.

Rumah terbuka = makanan free + tuan rumah tak sanggup nak halau + kesedaran sendiri untuk berhenti makan

Macam tu lah pemahaman kitorang. So masing-masing fikir, tak payah kotorkan dapur malam ni, tak payah basuh pinggan mangkuk. Off we go! Diorang pergi awal sikit, saya pergi dalam pukul 8.30. Isyak di sini dalam area 7:50-7:55 sekarang. Malas nanti balik penat-penat, kenyang-kenyang, malas nak sembahyang.

"Nan, jem tak?" saya call member saya. "Tak, okla tolerable". Sekali saya pergi, terpaksa parking lebih kurang 500-600 meter dari tapak sambutan. Tak kisah kena jalan jauh sikit, tapi...tapi...haha kadang-kadang malas jugak.

"Korang dah makan ke?" saya tanya member saya bila jumpa diorang. Masa tu menteri menteri tengah berucap. "Dah, kitorang pergi keluar balik kejap tadi beli nasi lemak kat kedai bawak datang sini", salah seorang jawab. Nasib baik saya makan sikit sebelum keluar, makan buah je, tapi okla alas perut. Balik kena fill in betul-betul jugak.

Malam tu memang meriah. Seronok tengok selonggok kanak-kanak comel pakai topeng singa yang kecik-kecik tu menari.

Artis paling top malam tu? Abang Jamal Abdillah, nyanyi Lagu "Siapa Bilang Gadis Malaysia Tak Menawan". Tapi satu lagu tu je. Dia ubah 1 perkataan untuk sesuaikan dengan tema 1Malaysia.

Bila semua artis-artis jemputan habis buat persembahan, menteri-menteri pun bergerak ke tempat yang dijadualkan untuk diorang, pengacara buat pengumuman, "Kami meminta para hadirin untuk tidak pulang dahulu, kerana sebentar lagi anda akan DIHIDANGKAN...." dengar perkataan hidang itu otak terfikir makanan tapi...."DIHIDANGKAN dengan pelbagai lagi persembahan artis-artis jemputan malam ini!". Seraya saya menuturkan pada sahabat handai di sekeliling,"Apara, kita suda kena tipu...". Nasib baik penari-penari yang terlibat dalam persembahan tampak bersungguh-sungguh dan sungguh ayu belaka. Haha. Caterpillar is already climbing up on the leaf! Kitorang pun terpana lalu tertonton persembahan-persembahan yang DIHIDANGKAN sehingga pukul 11 lebih.

Seronok jugak tengok persembahan yang sebegini secara live, apatah lagi kalau peserta-peserta nya begitu bersungguh-sungguh (dan ayu :P ) . Remaja remaja semuanya. Mak saya pun pernah terlibat dalam acara tarian-tarian tradisional, jadi bila ada steps yang familliar, terasa nostalgia sikit. (Alasan).

Begitulah ceritanya, dalam perjalanan balik, saya singgah dekat KFC 24hrs, beli set hidangan snack plate yang baru untuk dibawa balik. Ala, yang ada gegelung ikan (betul ke?) . Verdictnya:
Biasa-biasa aje. Nothing to shout about.

Moral: Sekali-sekala hadirkan diri ke event yang ada unsur nasionalisme ni ok jugak. Sebab Malaysia ni negara yang sungguh berwarna-warni. Dulu saya ingat lagi, masa Kuala Lumpur jadi Tuan Rumah Sukan Komanwel 1998, saya rasa sungguh bangga tengok opening dengan closing ceremony, kena pulak Ella nyanyi lagu "Standing in the Eyes of the World", boleh menangis :*). Kita ada banyak perkara yang negara-negara lain tak ada. Masa handover bendera Komanwel kepada tuan rumah yang seterusnya, London, persembahan diorang? Kumpulan kumpulan rock/alternatif. Saya minat muzik, tapi dalam event sebegini, tak unik. Setiap hari kita DIHIDANGKAN musik yang sedemikian. Anda nampak perkara yang saya cuba sampaikan, kan?


No comments:

Post a Comment