Tuesday, February 1, 2011

Saya tak suka membaca (Episod Kedua)

Tujuan saya tulis entri ni bukan untuk merendah-rendahkan sesiapa atau mengecilkan sesiapa pun. Saya hanya menyampaikan situasi yang kawan-kawan saya alami. Ada yang lari kerja di seberang laut sebab the difference in salary. Berganda-ganda, malah ada yang berpuluh ganda bezanya!
Sekiranya anda dilahirkan dalam keluarga yang memiliki atau terlibat dalam perniagaan, you're lucky because you have the access untuk terus belajar macam mana sesuatu sistem itu berfungsi. Jika tidak, anda mungkin perlu makan gaji terlebih dahulu untuk belajar selok belok pengurusan organisasi. Kalau berani, terus 'kecebur'kan diri. Banyak hasilnya, banyak jugalah risikonya. Tak ada benda yang tak ada risiko. Keluar rumah je dah macam-macam risiko, kena ragut, kena 'pow', kena langgar. Tak keluar pun risiko jugak! Obesiti, selulit (haha) sebab asyik tersandar kat sofa je, pembuluh darah tersumbat dan se-angkatan dengannya.

Orait. Kembali ke subjek. Saya cakap kalau tak faham maknanya tak tahu jugak lagi. Macam mana nak faham? Tanya! Tanya diri sendiri. Serius. Bukan buat lawak. Kalau diri sendiri tak dapat jawab, confirm tak faham. Baru cari sumber lain. Bila dah faham apa yang kita baca, lambat laun minat tu akan bercambah. Itu yang saya alami. Banyak lagi benda yang saya tak tahu, tapi saya cuba sediakan diri saya dalam keadaan sentiasa nak tahu sebab tak rugi pun. Otak kita ni kapasiti dia lagi besar dari cakera keras yang paling terkini. Mengikut kajian, kapasiti otak manusia ni dia boleh dicambahkan. Makin push, makin bertambah! Ada kajian cakap dalam figura, kapasiti otak ni boleh sampai 2.5 petabytes (100 million gigabytes)! Lebih kurang 3 juta jam rancangan televisi. Opps lupa tambah tanda seruan. !!!!!. Menangis produser Awan Dania tu nak penuhkan otak penonton-penonton dengan siri tu ja. Lebih kurang 300 tahun tayangan tanpa henti untuk isi sampai sendat! Banyak sungguh tanda seruan!

Saya ulang (jari telunjuk tangan kiri dan kanan tunjuk ke dahi sekarang). Baca, tanya, pastikan dapat jawapan dan baca lagi. Mula-mula memang kena paksa. Tapi lama-lama....sukew. EEEEEEEE. Ok sudah. Lebih-lebih pulak.

Kadang-kadang kita tak tahu sebenarnya kita berkebolehan dalam banyak perkara tapi bila start membaca, dia ajar kita perkara yang tak pernah didedahkan kepada kita sebelum ni. Tak kenal maka tak cinta bak kata orang. Kalau tak suka pun dia akan mencetuskan idea yang luar dari kotak (out of the box), yang lain dari norma-norma kehidupan kita seharian. Sebagai contoh, mengapa mesti disempitkan seorang jurutera hanya perlu baca berkenaan mesin-mesin, nombor-nombor? Mengapa tidak bab-bab menjahit, menenun? Ok saya akui, saya pun tak baca lagi bab-bab tu, tapi kalau setakat seluar terkoyak, butang tercabut ke, no hal. Repair/Jahit zip je tak reti. Tak, zip rosak bukan sebab perut bertambah besar, tapi sebab usia seluar. >_> <_< ^_^ .

Ingat, cara paling senang nak tahu. Baca. Tak payah cakap "Hello, nama saya sekian sekian. Saya ingin mengetahui le"....Tak. Ambik je buku, baca. Banyak gila perkara menarik yang dikongsi oleh penulis-penulis seantero dunia. Pasal kad tarot ada, pasal macam mana nak baca bahasa badan ada, pasal...pasal...pasal...(ghairah sangat ingat subjek-subjek yang dipersembahkan dalam buku zaman sekarang)banyak benda!
Bila dah tahu, amal (kalau bertentangan dengan agama, tak perlulah ye, but it's good to know. InsyaAllah bertambah iman).
Knowledge is Power.
Kalau tak amal pun, rugi ada kuasa tersebut.
Habis time lunch menulis pasal ni. Takpe, heavy breakfast boleh tahan sampai petang.
Paipai!

p/s: dalam kompeni-kompeni besar atau multinasional, semasa sesi brainstorming atau meeting, salah satu cara mereka cuba memperolehi idea-idea baru untuk pemasaran ke, produk ke ialah dengan melontarkan atau menyebut sebarang perkataan-perkataan rawak. Dari perkataan tu diorang cuba kaitkan dengan produk yang berpotensi atau strategi pemasaran yang rasa-rasanya boleh tarik perhatian pembeli. Contoh: Syarikat Aiskrim: "Perkataan: Kayu Besbol - aiskrim besar macam kayu besbol, bentuk macam kayu besbol, keras macam kayu besbol berperisa coklat". Tak ke lain sikit bunyi nye?

2 comments: