Friday, January 28, 2011

Saya tak suka membaca (Episod Pertama)

Sebelum saya masuk universiti, saya punya pandangan (dan saya pasti bukan saya seorang):

Engineering: Tak banyak membaca, lebih kepada praktikal atau hands-on
Lain-lain course: Jadi ulat buku la engkau dibuatnya.

Keputusan akhir: Totally salah ataupun tak kena.

Saya dulu pernah tak suka membaca. Sebab saya malas nak memahamkan apa yang saya baca. Tapi syukur sebab saya 'terdaftar' dalam program yang buat saya rasa.."Eeee nak tahu lagi dan lagi dan lagi.."
Lepas tu ketemu pulak dengan pensyarah yang approach pengajaran dia saya rasa sangat awesome.

Konsep! Konsep! Konsep! dan Konsep! Fahamkan konsep dulu. The most surface idea of how a theory works. Sebab apa pentingnya fahamkan betul-betul hukum-hakam fizik yang paling asas. For every action there is a reaction dan yang seadik-beradik dengannya.

Encik Nazri. Kurus je orangnya. Masters holder dalam salah satu cabang bidang aeronautikal...mmm tak ingat dari Wichita ke lain-lain universiti di US kepada A. Tegas dan genius dari pandangan saya. Agak eksentrik. Very very logical man dan concerned dengan pelajar-pelajarnya. "Saya tengok muka awak berkerut-kerut saya tahu awak tak faham kan? Apasal tak tanya?" . Dia suka buat tangan macam Mr Burns (The Simpsons Series) sebut "Excellent.." bila time mengajar. Dialah yang membangkitkan isu yang cuba saya ketengahkan sekarang. "If you think you don't need to read a lot when you picked Engineering, you are dead wrong." Tak dia tak kata awak akan mati kerana bersalah, maksud dia "Awak ni salah nak mampus! (salah gila!)" .

Benar, setakat nak dapat ijazah tanpa pengisian, tanpa maksud memang senang. Malah salah seorang sahabat saya yang mengambil bidang architecture pernah mengutarakan tentang jumlah lepasan kejuruteraan lain dengan bidangnya dalam masa beberapa tahun yang lepas. Beribu-ribu bezanya! Di Malaysia saje tew! Saya malas nak betah, sebab keluhannya berasas. Itu pasal lah tak hairan bila dengar gaji jurutera ijazah yang masih fresh mampu mencapai (kehkehkeh) serendah RM1600++ basic -.- . Kualiti, kuantiti, undervalued, semua perkataan ni dah diutarakan dalam macam-macam diskusi. Kalau lepasan luar negara lain pulak ceritanya. Ada yang kata double, ada yang kata setakat tambah lagi RM1000. Ini isu yang sensitif, cuma yang saya boleh kata, secara peribadi saya rasa tak cukup. Banyak faktor yang boleh dimanipulasi tapi senang ceritalah kata orang, zaman sekarang amaun tu tak cukup (ingat ini personal view). Ada yang kata besar periuk, besarlah keraknya. Oh ya jangan lupa ke-halal-annya.

Oh tunggu, di mana kita tadi? Mengapa pentingnya membaca tak kira bidang apa pun. Sebab yang paling penting ialah pengetahuan. Perkataan asas: tahu. Membaca ni cara paling senang nak tahu. Ambik buku duduk baca. Dah tahu. Haha tak senang macam tu, kalau tak faham maknanya still tak tahu.
Alamak saya nak membebel lagi ni, tapi hari ni ada jamuan lah, sempena kejayaan cemerlang di audit Cengkerang Kapal Terbang Antarabangsa (terjemahlah sendiri). Dah terbau-bau buffet tu...(melayang-layang dah ni!)

2 comments:

  1. engineering, without reading and understanding, dah gila ke?

    ReplyDelete
  2. itulah dira, ramai orang dah misunderstood. Diorang ingat engineering ni hands-on plus calculation je. Very little reading.

    ReplyDelete